ارتباط چاقی و تنوع جغرافیایی میکروبهای روده ای انسان

افرادی که درمناطق سرد و عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می کنند، در روده ی خود باکتریهایی دارند که آنها را مستعد چاقی می کند. این تحققیق توسط دانشمندان دانشگاه برکلی و دانشگاه Arizonaانجام و نتایج آن در مجله ی Biology letterبصورت آنلاین منتشر گردید .

محققین با متا آنالیز 6 مطالعه ی انجام شده ی قبلی به بررسی میکروبهای روده ای بیش از یک هزار نفر در سراسر دنیا پرداختند، آنها نشان دادند افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می کنند نسبت به افرادی که در مناطق جنوبی تر هستند دارای باکتریهای روده ای می باشند که با چاقی مرتبط است.

دکتر Suzukiمی گوید : مردم تصور می کنند چاقی چیز بدی است اما در گذشته داشتن چربی بیشتر و کسب انرژی بیشتر از غذاها برای بقأ در مناطق سرد بسیار مهم بوده است بهمین علت میکروبهای روده ای ما تحت تأثیر اجداد ما هستند. او می افزاید: یک تئوری اینست که باکتریهای مرتبط با چاقی برای استخراج انرژی از مواد غذایی بهتر عمل می کنند، بهمین علت باکتریهای مفید با توجه به مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت هستند .

دکتر Worobeyمی گوید : این مشاهدات واقعاٌ جالب توجه است اما هنوز مشخص نیست چرا چنین ارتباطی را با عرض جغرافیایی مشاهده می کنیم . از نظر دکتر Worobey  این نتایج از دیدگاه بیولوژی تکاملی بسیار جالبند. او می افزاید: شاید تغییر در جمعیت باکتریهای روده ای حیوانات و از جمله انسان برای تطابق آنها با شرایط زیست محیطی مختلف بسیار مهم بوده است.

اندازه ی بدن با عرض جغرافیایی افزایش می یابد. مطالعه بروی باکتریهای روده ای تبدیل به یک زمینه ی تحقیقاتی پرطرفدار شده است زیرا بنظر می رسد نسبت انواع مختلف باکتریها و آرکی ها در روده ی با برخی بیماریها از دیابت تا چاقی و سرطان مرتبط می باشد .

بنظر می رسد گروهی از باکتریها که Firmicutesنام دارند در روده ی افراد چاق و موشهای چاق غالبند در حالیکه در انسانها و موشهای لاغر گروهی از باکتریها بنام Bacteroidetes  نوع غالب باکتریهای روده ای هستند.

استدلال دکتر  Suzukiاین  است که حیوانات و انسانهای ساکن در عرض های شمالی از نظر جثه بزرگترند - مشاهده ای بنام قانون Bergman– بهمین علت نیاز به جذب انرژی بیشتری از غذاها دارند و بهمین علت باکتریهای روده ای آنها بیشتر از انواع Firmicutesاست تا از باکتریهای Bacteriodetes.

دکتر Suzukiدر دانشگاه  Arizona  به مطالعه ی چگونگی تطابق جوندگان در عرض های جغرافیایی مختلف پرداخت . او با استفاده از اطللاعات 6 مطالعه ی قبلی به بررسی 1020 فرد از 23 جمعیت مختلف در آفریقا ، اروپای شمالی و جنوب آمریکا و آسیا پرداخت. اطلاعات باکتریهای روده ای این افراد بر اساس نوع و تعداد باکتریها و Archaea  موجود در لوله ی گوارش این افراد گردآوری گردید .

او دریافت که نسبت باکتریهای Firmicutes  با افزایش عرض جغرافیایی افزایش و نسبت باکتریهای Bacteriodetesبا افزایش عرض جغرافیایی کاهش می یابد. این ارتباط علیرغم تفاوت جنسیت ، سن و روشهای تشخیص باز هم برقرار بود. الگوی باکتریهای روده ای در آمریکائیان آفریقایی تبار و اروپائیان و ساکنین آمریکای شمالی مشابه بود اما این الگو در آفریقائیان ساکن مناطق گرمسیر و حاره ای  متفاوت بود .

بر طبق قانون Bergmann- سایز بدن بسیاری از حیوانات با افزایش عرض جغرافیایی بزرگتر می شود که این موضوع احتمالاٌ برای مقابله با هوای سرد محیط است .

پرفسورNachman  می گوید : آیا باکتریهای روده می توانند توضیحی برای قانون Bergmann  باشند، برای اثبات این موضوع نیاز به آزمایشات بیشتری داریم. اما این کشف یک بخش جذاب و نادیده گرفته شده ای از الگوی تکاملی را به این پازل افزود .

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/272720.pho

سرپرست مترجمین : فرخی نیا